Geloof een agnost niet

Ik geloof ook niet dat ze bestaan. Het woord agnost is overbodig, dat geloof ik stellig. Geloof me niet, maar denk even mee. Iemand die –in God- gelooft is een gelovige en iemand die dat niet doet is een ongelovige, of atheist. Simpel toch? Net als met zwanger zijn of niet, geloof je in God of niet. Meer smaken zijn er niet, dus meer woorden hebben we niet nodig. Bent u nog mee, of gelooft u me niet?

Even terug naar de agnost dan. Ik heb het woord opgezocht op wiki maar dat helpt niet. Het is een lange definitie, wat meestal niet veel goeds voorspelt. Het blijft inderdaad vaag. Maar er staat ook aangegeven wat het verschil is met atheisme:

‘Anders dan agnosten stellen atheïsten dat er geen God is omdat daarvoor geen geldig bewijs bestaat (het zogenaamde “sterk atheïsme“). Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen, maar evenmin het niet-bestaan’.

Onzin natuurlijk, want iedereeen accepteert dat je het bestaan van een hogere macht niet kunt aantonen. Als je dat kunt weet je het en hoef je niet meer te geloven.
Maar met de uitleg van ‘sterk atheisme’ wordt een geleidelijke schaal ingevoerd en snap ik het ineens. ‘Ik geloof een beetje’ is net zoals een beetje zwanger; je wilt het eigenlijk niet… maar bereid je toch maar voor op een kind. Dus eigenlijk is een agnost gewoon een atheist, maar:

Een atheist die nog niet (helemaal) uit de kast durft te komen.

Geloof het of niet, maar met deze ‘definitie’ kunnen we het toch gewoon simpel houden en wat mij betreft wissen we agnost van wiki dan sterft het vanzelf uit. Maar ik geef graag het laatste woord over ‘de hogere macht’ aan Woody Allen:

‘Ik geloof wel dat er een hogere macht bestaat, maar ik vrees dat het de regering is’

Geef een reactie

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

