Toppunt van beschaving ontdekt

foto (ontbijt )

Japans ontbijt

De colleges over ‘Geschiedenis in het Groot’ die ik op CD van Maarten van Rossum heb beluisterd waren boeiend en leerzaam. Je zoemt als het ware uit en kijkt met een beschouwende blik naar de hele aarde. Je ziet dat we van jager-verzamelaar de landbouw uitvonden om meer voedselzekerheid te hebben en daarmee verbeterden onze kansen in onze strijd om het bestaan. Dankzij die college’s realiseerde ik me hoe belangrijk landbouw als uitvinding eigenlijk geweest is voor de mensheid. En hoe die verandering heel veel heeft bepaald van wat we in de huidige maatschappij terug vinden. Niet alleen de landbouw op zich was een verandering, maar er kwam ook behoefte aan het aanleggen van voorraden, voor als de oogst tegen zat. Het uitproberen hoe opbrengsten te vergroten was het begin van praktisch nuttig onderzoek. Maar ook de noodzaak voorraden te beschermen tegen bederf en diefstal. De noodzaak van bewaking, politie, afspraken maken, samen te werken in sociaal verband, besturen…

Sanitaire innovatie
Maar ook heel banale dingen hadden een oplossing nodig, zoals het doen van je behoefte. Als jager-verzamelaar was dat geen probleem. We deden dat gewoon en gingen verder ons weegs, de natuur regelde vanzelf de recycling. Maar in een landbouwgemeenschap is dat anders. De Romeinen leidden een rivier voor een deel af door een nederzetting. Daarmee hadden ze aanvoer van drink en waswater maar ook een afvoersysteem van afval (water), de eerste riolering zeg maar. Logisch dat nederzettingen ontstonden bij rivieren. Inmiddels zijn we zo gewend aan riolering dat we er nooit bij stil staan hoe belangrijk dat is. Ik ook niet, totdat ik hier in Japan op de WC ging zitten. En de warme WC bril opviel. Ik dacht aan de zetelverwarming van luxe auto’s. Maar later ontdekte een hele serie knopjes aan de muur naast de pot. Ik ben niet het type mens dat eerst handleidingen doorleest en pas daarna het apparaat uitprobeert. Ik ben meer van het proefondervindelijke type. En ja, na een druk op de knop kwam er een zachte warme straal ergens vanonder en mikte precies in mijn bilspleet. Ik had me automatisch schrap gezet. In Turkije had ik ook al eens zoiets meegemaakt maar daar was het een kraan met koud water. Maar hier was het water op de perfecte temperatuur en na nog een druk op de knop begon het straaltje te roteren. foto (WC3)Nog twee andere knoppen doen hetzelfde maar van andere posities. En de laatste was een hardere straal die -vermoed ik- bedoeld is aan om mee te beginnen. Voor het wat grovere werk zal ik maar zeggen. Nieuwsgierig geworden stond ik op om te kijken waar dat ineens vandaan kwam maar drukken op de knoppen doet niets als je er niet op zit. Inmiddels ben ik er achter dat een geavanceerd spuitkopje vanonder de bril zich uitvouwt om zijn reinigende werk te doen.

Dat is toch een indrukwekkende ontwikkeling vanaf het prille begin toen we het nog in de rivier deden, of niet?

 

DSCN9685 DSCN9747

DSCN9724 DSCN9740

Geef een reactie

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

