Zwerfvuil en vuile zwervers

alpen2

Alle (lucht)wegen leiden naar Rome

Lawaaiig en chaotisch Rome is nog steeds aangenaam warm, midden Oktober. Overal is drukte, volk, auto’s, toeristen, zwervers, beweging en vuil. Samen met de temperatuur tussen 20-25 graden ademt dat een relaxte aangename loomheid uit die direct ontspant. Een schril contrast met Japan. Dezelfde temperatuur maar alles kraakschoon.  Lange wegen met een kaarsrechte middenberm waarop een strak geknipte heg. Afgewerkt als met een nagelschaartje. In de winkelgalerij van mijn Hotel in Kumamoto naar het Conferentie Hotel is een deel van de overdekte promenadevloer in mooi bruingelakt hout uitgevoerd. Ik realiseer me nu pas dat dat schilderwerk er als nieuw bij lag. Terwijl er dagelijks vele mensen overheen lopen, dat moet vreselijk veel onderhoud vergen.

Hier in Rome zijn de wegen en stoepen overal een lappendeken van kinderkopjes, asfalt, gaten. En altijd ongelijk. Het viel me ineens op dat weinig vrouwen hier met hoge hakken, laat staan naaldhakken, lopen. Terwijl je dat in Italie – elegantie, modieus- wel zou verwachten. Maar toen zag ik de logica, je zou hier je benen breken. Toen ik met Bernadette in de stad liep zagen we een stel aan komen lopen. Ze liepen stevig gearmd, waarom werd snel duidelijk. Zij was de uitzondering en had superhoge pinhakken aan. Wij gingen wat langzamer lopen om achter hen lopend eens te zien hoe dat zou gaan. Niet te doen, alsof ze op spekglad ijs liep. Een paar stappen, omzwikken, stoppen, concentreren en weer verder. Bijna triest, maar vooral lachwekkend om te zien. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden, zei mijn moeder al.
Als je zo, feitelijk en nuchter, het contrast beschrijft tussen Japan en Belgie lijkt de Japanse versie positiever. Maar zo voelt het niet per se. Japan is mooi , de Roomse chaos is sfeervol. Wat is beter? Misschien moet je net als Boedisten gewoon proberen te observeren zonder te oordelen. Heel moeilijk.

Hetzelfde overkomt me vaak in Belgie. Onwillekeurig vergelijk ik met Nederland. Nederland is beter georganiseerd, maar Belgie sfeervoller misschien. Observeren, niet oordelen. Er zijn meer voorbeelden van twee kanten waarvoor ik geen voorkeur kan bepalen. De huizenbouw in Belgie wordt vaak gehekeld door Nederlanders als chaotisch. Belgen worden geboren met een baksteen in de maag zegt men. Een huis is erg belangrijk  en er is veel vrijheid om creativiteit de vrije loop te laten. Dat betekent geen uniformiteit maar creativiteit. Soms lelijk, soms prachtig. In Nederland is er veel meer uniformiteit. Je moet voor je eigen dakkapel nog goedkeuring vragen. Mooi strak en netjes, of doodsaai? ‘Elk nadeel heb zijn voordeel’ zegt Cruijff. Het groene hart van Nederland is mooi. Zelfs in de Randstad is er nog veel mooi groen, Belgie is veel meer volgebouwd. Maar daardoor woon je wel in kleine huizen in Nederland, in Belgie veel ruimer. Als ik met een groep mensen ga zeilen vanuit Zeebrugge hoor je -ook Belgen- vaak zeggen hoe mooi de Nederlandse kust is. Dat klopt. De Belgische kust staat vol met grote vierkante woonblokken. Vanaf zee kun je van heel ver precies aftellen welke blokkendozen welke plaatsjes zijn. In Nederland zie je een mooie duinenkust. Maar slechts weinig mensen zien dit vanaf zee en in Belgie kunnen heel veel mensen de droom om aan zee te wonen verwezenlijken. In Nederland is dat uitzonderlijk. Wat is beter?

Ik weet het antwoord niet en oordeel niet. In Japan bewonderde ik de nette schoonheid, ik Rome geniet ik van de sfeer en chaos. Tja, en ook weer van het lekkere eten 🙂

rome bar rome uitzicht taglione

 

Tags: , , , ,

Geef een reactie

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

