Om de donder ben ik boos

20131216_081716

Eeen beetje mens en veel natuur: mooie combinatie

Zondagmorgen is mijn sportochtend. De fitness opent om 10 uur dus meestal zit ik ergens tussen 10 en 11 uur in de auto. De radio staat meestal op VRT Radio1, vooral voor het nieuws. Mijn zoons vinden R1 saai en haten het. Zelfs als ze mijn auto even buiten moeten zetten en ze er maar 1 minuut in hebben gezeten staat hij al op Q-music of STU-BRU. Maar ik wil het nieuws horen  en soms is er ook een goed programma, zoals ’s avonds tussen 7 en 8 ‘nieuwe feiten’ met geweldige gesproken dagboeken van bekende Vlamingen en soms Nederlanders ter afsluiting. Op zondagmorgen is er van 10 tot 11 altijd een rechtstreekse uitzending van een mis, ergens vanuit het katholieke Vlaanderland. Dat is voor mij altijd schrikken en snel wegzappen. Na alle pedofilie schandalen van de laatste jaren zoals met Vangheluwe hier in België en de manier waarop de katholieke kerk daarmee om ging en gaat, heb ik er nòg meer moeite mee om dat aan te horen. Soms ben ik wat later en zit ik na 11 uur in de wagen. Dan kan ik gewoon op VRT1 blijven en kom ik in het programma touché terecht. Dat hoor ik wèl graag, afhankelijk van de gast weliswaar. Er zijn regelmatig boeiende mensen en het tempo van het programma is heerlijk relaxed. De gast heeft 2 uur de tijd, wat toelaat dat de gesprekken ook wat dieper kunnen graven. De gast kan zijn/haar eigen favoriete muziek uitkiezen.

Onlangs was er ook een boeiende gast, Catherine de Zegher. In het interview kwam ze sympathiek over. Als een bereisde, intelligente vrouw met een indrukwekkende loopbaan en veel levenservaring en –wijsheid.  Ik googlede en vond dit:

“Je kan kunstenaars nooit censureren”, een uitspraak die Catherine De Zegher haar job kostte in New York, maar ze blijft achter die uitspraak staan.

Ook iemand met visie én moed dus. In het interview had ze het ook over een recente gebeurtenis waarbij een dak in een Brussels museum met allemaal oude meesters begon te lekken (op ongeveer zo’n 7½ minuut, fragment deel 1). Op het nieuws was te zien hoe men rap alle oude schilderijen in plastic inpakte (plastic fantastic, sorry, kan het niet laten). Zware regenbuien hebben een dak van een oud museum aan het lekken gemaakt. Vervelend, maar ja, dat gebeurt in de herfst, op zich niets bijzonders. Maar ze zegt met nadruk zware regenbuien en dan vervolgt ze met ‘..die niet alleen in België maar over de hele wereld vallen door de ecologische veranderingen..’

Ecologische rampen worden ons aangepraat
Dat maakte me boos. Een zware regenbui wordt ook al geïnterpreteerd als ‘ecologische verandering’ en in de algehele rampensfeer getrokken. De rampscenarios die de milieubeweging en media erin hebben gestampt missen hun doel niet. De aarde gaat naar de kloten en het is de schuld van de mens is de boodschap. Ook deze argeloze vrouw die me niet dom lijkt neemt klakkeloos aan dat het helemaal mis gaat met de aarde. We zijn weer terug bij de erfzonde dacht ik. Of nog verder terug, bij de oude natuurgoden toen we Wodan en Donar nodig hadden om de donder en bliksem te verklaren. Inmiddels begrijpen we die simpele natuurkunde, dus die goden zijn afgedankt. maar doemverhalen doen het kennelijk goed in ’s mensengeest. Daar is behoefte aan, lijkt het wel. Maar het meeste daarvan, zo ook de verhalen over ‘toenemend heftig weer’, zijn onzin.

Wij mensen kunnen maar heel weinig aan de wereld beïnvloeden. Het is arrogant om te denken dat wij de hele wereld aan het veranderen zijn. Lees de ‘menselijke maat’ van Kroonenberg om te snappen hoe nietig we zijn ten opzichte van de machtige aarde. En lees de eco-blogs van Rypke op climategate.nl om te doorzien hoe we beet worden genomen in de reguliere media. Geniet zonder schuldgevoel van de natuur en lees de kranten niet meer over milieu en klimaat. Of als dat moeilijk is, lees die onderwerpen met een korrel zout…. Dat lucht een beetje op, ik ben al minder boos…
En zorg gewoon dat dure schilderijen veilig hangen tegen slecht weer; ook niets nieuws.

Er is wel degelijk hoop tegen deze indoctrinatie die al vroeg -op de scholen- begint. Wordt blij van dit goede nieuws uit Australië. Een 9-jarige scholier die zich niet ‘laat doen’ door de lerares en met een feitelijke powerpoint zijn klas overtuigt, heerlijk verhaal over ware moed. Ingaan tegen de kuddegeest is ongekend moedig.

Ook gepubliceerd op SenNet Magazine als cursiefje 14 April 2014, zie hier.

20131217_081414

Overijse, gezien vanaf de zoom van het zonienwoud

Tags: , , , , , , , ,

Geef een reactie

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

