Eindejaars overdenking?

gezichtsbedrog draaiend

Het schijnt erbij te horen, die semi-filosofische oprisping aan het eind van het jaar. De donkere dagen zijn het misschien, of de vallende blaadjes. Of misschien gewoon omdat het werktempo wat vertraagt en er meer tijd overblijft om even niet zo resultaat gericht te zijn. Even de kans om zomaar wat vrij voor je weg zitten denken… Het afgelopen jaar kreeg het bloggen me in zijn greep. Deze weblog site begon ik voor onze Ecuador en Galapagos vakantie in december 2012 om mijn reisverslagen kwijt te kunnen. Toen was ik ook al langer een vaste volger van climategate.nl en achter de schermen toeleverancier van diverse artikelen. Soms kon ik het niet nalaten daar wat aan toe te voegen waarop  me gevraagd werd of ik niet mee wou bloggen. Ik heb dat gedaan vanaf juni en kon -tot mijn eigen niet geringe verbazing- zelfs een tempo van 1 blog per week min of meer volhouden. En na een jaar bloggen op deze site staat de teller boven de 50, dus ook een tempo van ongeveer 1 per week realiseer ik me nu. Naast een meer-dan-full-time job is dat teveel, typisch een uit de hand gelopen hobby. Ik zal mijn starters-enthousiasme dan ook wel wat moeten temperen het komende jaar. Een goede balans vinden tussen alle andere leuke dingen, werk en verplichtingen, voila zeg, daar is zowaar een eerste goede voornemen, hoewel ik daar normaal eigenlijk niet aan doe !

Kranten verliezen en weblogs winnen aan belang
Maar bloggen blijft leuk, ook het bloggen op climategate.nl. En blijft nodig ook. De berichtgeving van mainstream media over NMEK (natuur, milieu, energie en klimaat) is grondig politiek verziekt en kritische wetenschapsjournalistiek, een essentiële democratische functie in de maatschappij, is zeldzaam geworden in kranten en wordt teruggedrongen naar weblogs. Ik werk er graag aan mee om in mijn kennisgebied hieraan bij te dragen.

Misbruik van wetenschap blijft de kop opsteken. Toen ik voor de eerste keer het ‘vlees eten maakt agressiever’ verhaal hoorde nam ik dat al niet serieus. Er wordt wel meer onzin onderzocht, ook op een goed-wetenschappelijke manier. Inmiddels is gebleken dat het vlees-eet verhaal direct met de gefraudeerde ‘Stapel’ gegevens te maken had, dus dat is nu duidelijk. Niettemin is onderzoeker Roos nog steeds hoogleraar. Hoe kun je iemand die zoiets doet nog serieus nemen in een functie die aan ‘waarheidsvinding’ doet, onbegrijpelijk van de Radboud Universiteit. Onlangs was er ook weer een melding over (mee-)roken, op een blog uiteraard. Het kankerverwekkend zijn van ‘meeroken’ was wel geclaimed maar blijkt helemaal niet wetenschappelijk aangetoond te zijn. En zelfs in een WHO rapport, dat nogal eens alarmistisch positie kiest, wordt dit niet onderbouwd. Weer een voorbeeld waar de wetenschap wordt misbruikt om een gewenst beleid te onderbouwen. Begrijp me goed, als niet-roker vind ik het niet erg dat roken in binnenruimtes steeds minder mag. Maar ik vind het vreselijk dat de wetenschap hiervoor misbruikt wordt. Ons moderne welvarende westen is gebouwd op vrije wetenschap en technologie volgens de natuurwetenschappelijke methode. Slechts weinigen lijken zich dat te realiseren, maar blogs melden dit wel! En ik voel me geroepen mijn kleine steentje daaraan bij te dragen.

Maar hier op mijn blog gaat het vooral om vakantieverhalen, ‘zo maar’ verhalen, reisbeschrijvingen en … van alles eigenlijk. Wetenschap is meer een thema voor mijn climategate.nl blogs. Misschien af en toe ook wel eens hier, maar dan toch veelal met een kwinkslag. Want aan wetenschap kan iedereen plezier beleven:

alcohol research

Tags: , , , ,

Geef een reactie

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

