Boeken-vrienden-avond in Antwerpen

boeken

Ik lees heel wat af met die slechte ogen van me. Vooral werk-gerelateerd dat soms wat taai maar vaak heel boeiend is. Als niet-werk leesvoer consumeer ik vooral non-fictie. Dat is geen bewuste keuze maar daar kom ik als vanzelf toch vaker toe. Welke boeken dan ? Er zijn legio voorbeelden zoals ‘Wij zijn ons brein’ van hersenonderzoeker Dick Swaab waarover ik al blogde naar aanleiding van een lezing. Een all-time high voor mij is ‘Tranen van de krokodil’ van Piet Vroon. Vroon was experimenteel psycholoog en verklaart in het boek dat het typisch menselijk deel van de hersenen (de cortex) te snel is geëvolueerd. In de interactie met het ‘oudere’ deel van de hersenen gaat er daarom af en toe wat mis waarmee hij bepaalde psychische stoornissen verklaarde.

Fictie en non-fictie, goed en kwaad
Dat boek kreeg ik bij mijn afscheid van het van Hall Instituut in Groningen op 14 Mei 1990. Voorin staan nog de opmerkingen van mijn collega’s van de biologie-sectie van toen. Een van de goede wensen begint met een knipoog: ‘alweer een initiatief’, omdat ik een tactische hint voor het cadeau had gegeven denk ik. Een andere collega heeft er duidelijk moeite mee dat ik naar de chemische industrie ga, voor veel biologen was dat onbehoorlijk: ‘veel plezier bij de verontreiniger’.

Toen was de wereld nog duidelijk verdeeld in goed en kwaad. En bij sommigen is dit nog steeds het sentiment, ondervind ik soms in mijn dagelijkse werk. Ideologie is prachtig en onderwijs noodzakelijk, maar het geld daarvoor moet wel verdiend worden. En bovendien zit er meer milieudeskundigheid bij het bedrijfsleven dan bij de overheid weet ik al lang, één van de redenen om over te stappen naar de privaat.

Vermakelijk en verbijsterend bijgeloof
Het mooie van non-fictie is dat je een boek zo weer kunt pakken en willekeurige stukken nog eens (her-) lezen. Voor de lol, of om even na te kijken hoe het ook alweer zat. Onlangs deed ik dat nog met ’De ongelovige Thomas heeft een punt’ van Johan Braeckman en Maarten Boudry. Braeckman is hoogleraar in Gent en in Amsterdam en hij bestudeert hoe mensen zichzelf voor de gek houden. Onder andere belangrijk bij getuigenverklaringen in de rechtbank. Het boek geeft de meest bizarre opvattingen over de ‘ondraaglijke lichtgelovigheid van de mens’ en beschrijft hoe deze ontmaskerd werden.

Tijdens een lezing gaf hij ook voorbeelden van waanideeën, maar hij hield het bewust beperkt zo zei hij, ‘omdat ik anders teveel vijanden maak’. Bijgeloof heerst overal en roept soms sterke emoties op. Homeopathie bijvoorbeeld is iets waar veel mensen fanatiek in geloven. Maar er is nog nooit in een degelijk experiment (dubbel blind, placebo gecontroleerd) enig effect van aangetoond, positief noch negatief. Als mensen beweren dat het helpt dan is het geloof, meestal een heel kostbaar geloof!

Soms lees je een casus en waan je je eeuwen terug, maar dan blijkt dat eigenlijk heel recent te zijn. Het is een serieus boek, maar zeer leesbaar en met de vele goed gekozen voorbeelden is het zeer vermakelijk om te lezen.

Boekenweek 2014
Maar fictie smaakt me soms ook goed. Oude favorieten in dat genre zijn onder andere Wolkers, Hermans, Vroman, Mulisch en meer recent Herman Koch. Maar nóg recenter heb ik een schrijver ontdekt die dezen serieus naar de kroon steekt. Dankzij een luisterboek en de nodige autokilometers werd ik zeer enthousiast over Joe Speedboot van Tommy Wieringa. Een vreemde titel maar een geweldig boek vind ik.

Inmiddels luister ik Caesarion, dat gaat prima met slechte ogen. En binnenkort ga ik ‘Dit zijn de Namen’ nog lezen. Maar toevallig ontdekte ik via het gezegende internet ook dat er aanstaande Zondag in de Arenbergschouwberg in Antwerpen een ‘vriendenavond’ is met Wieringa. Een avond met verhalen, gedichten en zang. Dit alles ter gelegenheid van het boekenweek geschenk dat Wieringa dit jaar schreef, ‘een mooie jonge vrouw’. En we hebben kaartjes!!

Tags: , , , ,

Geef een reactie

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

