Groene supermarkt zonder verpakkingen- circulaire economie draait door

groen2

maakt groen gelukkig?

Je schrijft een blog over uit de hand gelopen  duurzaam groen en wordt op je wenken bediend met een treffend voorbeeld. De eerste supermarkt in België zonder plastic verpakkingen is onlangs geopend in Antwerpen. Een goed-gevoel winkel, als het ware. Mensen die daar gaan kopen en media-praatjes kritiekloos geloven zullen er vast een warm, red-de-aarde-gevoel aan over houden. Je kunt er ook spullen kopen ‘waardoor je ecologischer kunt leven’. Als voorbeeld noemt de Gazet van Antwerpen ‘rietjes en lunchdoosjes uit roestvrij staal’ () Ze hebben ook herbruikbare watjes, lang-leve de vooruitgang in hygiene !

Combineer continu media geweld met simpele boodschappen, correct of niet; met een schuldgevoel aanpraten, correct of niet; geef het een nieuwe naam, nieuw of niet; en je hebt een behoefte gecreëerd. En daarmee een markt, echt of niet, en er zal altijd wel een ondernemer instappen.  ‘Plastic is slecht, ‘de aarde heeft koorts en dat is uw schuld’ en de verlossing komt door iets nieuws: circulaire economie; afval bestaat niet meer. Dus je winkel heet ‘Robuust, the Zero Waste shop’.

Heel even serieus
De winkel heeft geen plastic zakken, maar linnen zakken en glazen bokalen voor als je je eigen mok vergeet. Al eens robuust nagegaan hoeveel energie het kost om glazen potten te maken en in de winkel te krijgen, ten opzichte van plastic zakken ? Of roestvrij staal ? Dat krijg je als duurzaamheid uit balans raakt en er geen economische toetsing is, als ideologie de ratio verdringt.

Dat geldt ook voor de ‘circulaire economie’ hype die inmiddels ook in Brusselse burelen circuleert. Niets nieuws zeiden we hier al, hergebruik van afval is zo oud als de mensheid. Maar recyclen is in de (duurzaamheids-) mode en dus per definitie goed. Er is natuurlijk niets tegen hergebruik, maar als het economisch niet uit kan is het niet duurzaam en wordt het nooit wat. Maar als het dan toch moet van Brussel creëer je zo weer een nieuwe subsidiemarkt; zie de windenergie.

Plastic fantastic
En wat is er toch mis met  plastic? Akkoord, plastic kan afvalproblemen geven, evenals vele andere materialen overigens, en dat moeten we tegengaan. Maar vele nuttige functies van plastic, zoals gewichtsbesparing of hygiëne, zijn een geweldige vooruitgang en zullen we hard nodig hebben in de toekomst. Inderdaad: om duurzaam te zijn.

En van de circulaire economie mogen we plastic nu ook niet meer verbranden, las ik pas. Zonde van de ‘resource’.  Maar lang niet alle plastic is geschikt voor hergebruik, terwijl verbranden er nog nuttige energie uit haalt.

Slechts 5% van de olie heeft vóór verbranding nuttig leven als plastic
Wat de logica helemaal tart is dat tegenstanders van het verbranden van plastic er vaak geen probleem mee hebben om met de wagen naar de verpakkingsloze winkel te rijden. Ofwel, ‘olie’ rechtstreeks opstoken aan transport, terwijl ‘plastic’ olie is dat eerst nog een nuttige maatschappelijke functie vervult, en dan pas verbrand wordt. Van de gewonnen olie wordt 95% rechtstreeks gebruikt als brandstof, slechts 5% heeft een nuttig tussenleven als plastic.

De jonge ondernemers kan ik het initiatief niet kwalijk nemen, elk ondernemerschap in de EUrocratie moeten we toejuichen. Bovendien creëeren zij de valse behoefte ook niet, dat doen overheid en MSM voor hen. En och, de mensheid schijnt toch een zwak te hebben voor mooie praatjes tegen beter weten in, er zijn tenslotte vele illusie-markten. De homeopathie en reformwinkels floreren ook en als je er maar hard in gelooft helpt het wel. Dan mag het ook wel iets meer kosten. En Hollywood is tenslotte ook een populaire illusie-industrie.

Ik ben benieuwd of de prijs van de pasta nu ook lager zal zijn dan van de plastic-verpakte supermarkt pasta, je betaalt tenslotte niet meer voor de verpakking. Maar als het echt slimme marketeers zijn zal het wel duurder zijn. Een goed gevoel heeft vast marktwaarde bij goed-gevoelig publiek.

Tenslotte heb ik nog een tip voor de winkel. Om het allemaal nòg ecologischer te maken stel ik voor dat de klanten wordt gevraagd om hun aankopen ook zelf handmatig uit de vooraadbakken te halen. Die briljante ecologische ingeving kreeg ik toen ik las dat de winkel ook mayonaise verkoopt.

(Ook gepubliceerd hier op climategate.nl en hier als Column op SenNet Magazine)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

%d bloggers liken dit: