Heuglijke gebeurtenis

 

wolken

Ik heb mijn eerste ollekebolleke gebaard! Nou ja, toch bijna. Het gebeurde zomaar ineens, volkomen onverwacht. Ik zat naar bovenstaand plaatje te kijken en als vanzelf pakte ik een pen en begon te schrijven. Je zou haast gaan denken, zo hoog in de lucht en zo dicht bij Hem, dat het Zijn hand was. Maar een klein kneepje bevestigde dat het toch echt mijn eigen hand was.

Als je niet weet wat een ollekebolleke is dan wordt het hoog tijd. Pas er wel mee op want ik heb gemerkt dat het verslavend kan werken. Een beetje zoals puzzelen. Of zoals met een bekend deuntje dat maar niet uit je hoofd wil. Ik had dat afgelopen week toen ze vanwege het songfestival ‘dingedong’ weer eens draaiden. Dat is een héle enge. Die kan zo maar drie dagen in je hoofd blijven zitten als je pech hebt.

Met ollekebollekes gebeurt zoiets ook. Je moet dus in gedachten het ollekebolleke versje opzeggen, de klemtoon steeds op de o’s. Zulke drie-lettergrepige woorden met de klemtoon op de eerste heet een dàctylus. Een dactylus is zelf dus ook een dactylus. Zoals hier uitgelegd is een ollekebolleke een door Drs P verbeterde vorm van het Amerikaanse higgledy piggledy, mocht je dat niet al onmiddellijk gezien hebben. Ja ja, zijn we die amerikanen toch mooi eens te slim af geweest.

Een ollekebolleke bestaat enkel uit dactyli, dus daar moet je naar zoeken om je verhaaltje in te vertellen. ‘Drielettergrepige’ bijvoorbeeld zijn al twee dactyli aan elkaar, probeer maar. Ik vermoed dat het (verslavende) deuntje nu al in je hoofd zit. Voor je het weet ben je met ollekebolleke melodie en ritme in je hoofd van alles aan het testen op ‘ollekebolleke fit’. Verslavend, je bent gewaarschuwd! En behalve het ritme moet je dan ook nog zorgen dat regel 4 en 8 rijmen om het comite P te behagen. Daar gaat ie dan, het resultaat na al de nodige verbeteringen:

Kijk toch die wolkjes daar
hoog in de lucht meneer.
Ik vind ze schitterend,
waarom u niet ?

Juist, nu begrijp ik het
Ernstige hoogtevrees
dat geeft in uw geval
louter verdriet

Akkoord, ik weet het. Perfect is het nog steeds niet. Regel 1 en 2 lopen in elkaar over, maar regel 6 moet een zeslettergrepig woord zijn. Ik had eerst ‘U lijdt aan hoogtevrees’ dus het is al beter, maar ik ben er nog niet helemaal. Ik vrees dat ik nog flink zal moeten oefenen voor mijn ollekebolleke-brevet. Verslavend, ik zei het toch!

Tags:

Geef een reactie

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

