Binnenste buitenlander

Wie, ik?

Wie, ik?

Misschien ben ik wel te lang weg uit Nederland om het nog te volgen. Maar de laatste tijd had ik er wat moeite mee. Mijn ‘disconnect’ was er begin July al met het Oranjegevoel, daarna met het MH17 drama, gevolgd door de Timmermans hype en later nog eens met zijn EU benoeming. Ik leek niet erg op de lijn van ‘de Nederlander’ te zitten, zo leek het. Of misschien was ik weer uit ritme  met de mainstream media, daar heb ik al langer last van.

In luly op vakantie moest ik de vraag ‘kijk je naar de volgende wedstrijd?’ al altijd met nee beantwoorden, waarna vaak een verbaasde blik volgde. Maar ik ben altijd al op zijn best lauwwarm voor voetbal, zeker in het begin van zo’n toernooi. Bovendien waren in Indonesië de wedstrijden live te zien om 4 uur ’s ochtends. Mooi niet dus. Zo af en toe, als het spectaculair leek keek ik overdag wel snel wat fragmenten, maar meestal hadden we veel leukere dingen te doen. Veel Nederlanders die we ontmoetten keken wel, ook om 4 uur ’s ochtends. En soms ook Indonesiërs die trots en enthousiast zeiden dat ze voor Nederland waren. Zo hebben we koloniaal toch nog ietsje meer achtergelaten dan Hella Haase’s kras op een rots. Het zal wel anders zijn als je in Nederland woont en rondom alles steeds oranje-gekker wordt, inclusief TV en kranten. Dan krijg je er vanzelf wat van mee denk ik, maar ik miste de aansluiting.

Nederlandse nuchterheid?
En toen was er in July het vliegtuigdrama boven Oekraïne. Het lijnvliegtuig MH17 werd vermoedelijk opzettelijk neergehaald waardoor alle passagiers waaronder veel Nederlanders omkwamen. Aangrijpend, en ook schokkend nu de Oekraïne oorlog ineens zo dichtbij kwam. Maar de reakties kwamen mij heel on-Nederlands voor, veel emotioneler dan ik verwachtte. Het transport van de kisten werd gadegeslagen door vele Nederlanders langs de snelweg, ik moest onmiddellijk aan ramptoerisme denken. Sensatie-zoeken leek het. Ik had verwacht dat het transport in alle discretie gedaan zou worden. Wat betekent een stoet begrafenisautos met voor al de kijkers een volkomen onbekende én anonieme inhoud. Familieleden zullen er niet tussen de kijkers gestaan hebben.

Mijn houding was ook kritisch naar de Nederlandse en EU bewindslieden. De Nederlander van Baal die met Verhofstadt het vuurtje tegen Poetin nog eens opstookte in Kiev; en gevierd werden als helden. Was dat verstandig? Daar zouden de kranten nu toch wel eens doorheen gaan prikken dacht ik. En waarom vloog dat toestel die route nog, terwijl anderen dat niet meer deden. Maar op een enkele uitzondering na leken de media de kijkers niet te (durven?) zien als ramptoeristen. Ze prezen het medeleven.. Wij Nederlanders zijn één als het erop aan komt. Wat een nationalisme, wat een emoties, het binnenste buiten, hoe on-Nederlands.. dacht ik..

Die ontbrekende aansluiting en mijn verbazing over de reakties bleven nog wat dagen hangen in mijn hoofd en ik had het gevoel dat ik de enige was met afwijkende mening. Niet onbekend voor mij trouwens, ik ben wat allergisch voor groepsdenken denk ik.. Maar toen stuitte ik op een tweet van Joris Luijendijk:

Joris Luyendijk @JLbankingblog · 25 jul.

And this a typically Dutch response to the Dutch response to the Ukraine crash. http://nyti.ms/1lo1nRc  by Arnon Grunberg, NL’s best writer

Ook hij verbaasde zich over de Nederlandse reactie met een link naar een artikel van Arnon Grunberg die dat kennelijk ook vond en probeerde te verklaren. Het woord nationalisme komt onder andere in Grunberg’s verklaring voor. En de naam Theo van Gogh, ook al een gebeurtenis die ik niet meer in Nederland wonend meemaakte. Luijendijk woont en werkt in London, Grunberg in Amerika., beiden ook ‘buitenlandse Nederlanders’. Toeval? Of schept de geografische afstand ook afstand tot het Nederlandse groepsgevoel?

Timmermans superstar
En dan de golf van trots en enthousiasme over het handelen van Timmermans. Terwijl ik het schaamteloos vond dat er zo lang niets gedaan werd. Dat niemand zich leek af te vragen waarom dat vliegtuig wel die route vloog en anderen niet. En of ook de regering zich misschien eens ging afvragen of men in schurkenstaat Oekraïne wel zo verstandig bezig was. Maar Timmermans stal de show door zijn brok-in-de-keel act op TV. Weer die emotie. Ik kreeg al plaatsvervangende schaamte voor zo’n ‘leider’, maar Nederland leek te smelten. Hij kreeg zelfs een populaire fanclub op facebook begreep ik, emoties, made in Holland.

Nu was dat nog een kwestie van smaak, maar de emotionele toespraak die hij zo gladjes in de VN veiligheidsraad deed was regelrechte misleiding, zo zag ik al snel via de blogosfeer. Daar bleek dankzij een youtube filmpje dat het trouwring verhaal pure misleiding was zoals hier te zien is. Dat moet Timmermans toch geweten hebben. Voordat je zo’n show in de VN gaat geven checkt een heel leger ambtenaren de informatie toch, lijkt me. Hoe kun je zo’n show opvoeren als je beter weet, en als hij het niet wist is het nóg erger gesteld met het Nederlands geopolitieke amateurisme dan ik al dacht. Een Nederlander die goedkope emoties verkoopt voor het oog van de wereld, weer een vreselijke disconnect.

We komen helpen in Oekraine, tenzij ze schieten
En Rutte belazerde evengoed de kluit. Wat zei hij ook alweer op een van de persconferenties vlak na vlucht MH17? “Laat één ding glashelder zijn: we willen de onderste steen boven krijgen. Als duidelijk wordt dat dit toestel is neergehaald, dan zal ik mij er persoonlijk voor inzetten dat de daders worden opgespoord en berecht worden. Eerder zullen wij niet rusten. Dat zijn we de onschuldige slachtoffers en nabestaanden verplicht.” Stoere taal en enkele dagen later al was er de aankondiging dat de missie gestaakt werd…

Het was er té gevaarlijk voor de mensen die daar worden ingezet. Nee maar, ze schieten daar, wat stout. Hoe naïef kun je zijn. Of hoe gewiekst. En Nederland slikt het allemaal braaf; ik snap er niets van. Nu pas komen er schoorvoetend wat kritische opmerkingen in de krant. De ‘rebellen’ die in July verguisd werden hebben nu toch wel goed werk gedaan, schrijft Trouw dit weekend, 2 maanden na de ramp. Komt er eindelijk enige opheldering? Maar dit is wel te laat om tot ‘Nederlandse nuchterheid’ gerekend te worden…

Inmiddels heeft Rutte Timmermans afgevaardigd naar Brussel, alwaar hij samen met 27 andere collega’s de Europese kar mag trekken tegen een vergoeding van een schamele 30,000€  per maand.. Zou Juncker het youtube filmpje gezien hebben vraag ik me af. Misschien leest hij enkel de knipselkrant die anderen voor hem samenstellen. En daarin is natuurlijk geen plaats voor details die afleiden van Het Grote Doel: de Unie redden.

Tags: , , ,

One response to “Binnenste buitenlander”

  1. Erik Toonen says :

    Nu hoor je ze ook niet meer over MH17. Ze hebben gescoord met hun optreden en nu laten ze iedereen met hun leed en vragen zitten. Vergeet niet dat deze heren goed toneel kunnen spelen. Zij weten heel goed wat er gebeurd is en willen dat nu heel diep in de doofpot stoppen.
    http://eriktoonen.wordpress.com

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

