Waar blijven steunbetuigers MH17 nu ze nodig zijn?

MH17

..dacht ik vrijdagavond nadat ik toevallig op de buis bij Pauw belandde. Daar werd het slipje van de tong van Frans Timmermans van de avond daarvoor besproken. In mijn eerdere blog beschreef ik al mijn verbazing over de nationale adoratie van wat mij mooipraterij, maar gebrek aan actie leek. Evenals mijn dubbele gevoel bij de steunbetuigingen, dan wel ramptoerisme, van de toeschouwers van de MH17 lijkwagens. Ik vond weinig gelijkluidends in de media, behalve van twee andere in het buitenland wonende Nederlanders, Luijendijk en Grunberg. Maar verder waren de media vooral in de ‘ach en wee’ modus.

De onderste steen ligt nog altijd onder
Bij het aanschouwen van de stoet lijkwagens zal zeker oprecht medeleven een rol hebben gespeeld, maar ook ordinaire nieuwsgierigheid en sensatiezucht vrees ik. De nabestaanden echter, zijn vooral gebaat bij een opheldering van de ware toedracht. Daar wrong voor mij vooral de schoen, maar deze keer voelde ik mij niet meer zo alleen met die gedachte. Het heeft gewoon even geduurd, zie Pauw vanaf 9’40. Van de heldhaftige woorden van Rutte bleek niet veel terecht gekomen zoals ik al vermoedde, ‘we zullen alles doen.. ’ enfin u kent dat standaard-deuntje inmiddels wel. Onderste-steen-boven heet dat platgedraaide nummer denk ik, een kanshebber om Mieke Telkamp’s ‘waarheen..’ van de crematietop te verdringen.

Pieter Omtzigt was kritisch over wat de regering gedaan had, of vooral nagelaten had. Als politicus stelde hij zich nog wat diplomatiek op maar het was duidelijk. Buitenlands correspondent Olaf Koens vertelde bij Pauw dat hij onlangs nog in het rampgebied was. Alles lag er gewoon nog zei hij. Vliegtuig brokstukken, teddy-beren en andere persoonlijke spullen. En ja, het is er inderdaad gevaarlijk.. Natuurlijk kom je daar ook niet zo maar in, maar waar een wil is… Hoe lang wil de regering nog wachten vroeg hij zich af, tot de oorlog voorbij is? Dat kan nog vele jaren duren. En binnenkort ligt daar een dik pak sneeuw.

En weer dacht ik waarom vraagt niemand zich af waarom de ge-adoreerde Buitenlandse Zaken Minister inmiddels niet allang zijn talenkennis heeft ingezet om een vrije doorgang bij beide partijen te bepleiten voor het Rode Kruis of zo. In plaats daarvan zat hij kennelijk donderdagavond bij Pauw te koketteren met zijn kennis en raakte daarmee alle nabestaanden die nog altijd in het duister tasten over de ware toedracht pijnlijk in het hart.

Misschien een steunbetuiging voor de rechtzaak?
En weer vroeg ik me af waarom dat allemaal gepikt wordt. Waarom komen die mensen die langs de snelweg naar de lijkstoet keken nu niet in het geweer om Rutte cs. zijn woord te laten houden en ècht iets te doen. Als ze het meenden zou dat een goede reactie zijn die de nabestaanden echt zou steunen. In ieder geval was er al televisie aandacht, wereldwijd zelfs, dat kan helpen. En zojuist las ik via dit artikel dat de nabestaanden het on-professionele optreden van Frans Timmermans de bekende druppel vonden. Ze gaan een rechtszaak aanspannen tegen de staat en eisen eindelijk opheldering over de ware toedracht.

Geïnterviewde politici reageerden kritisch maar diplomatiek. Als hij niet naar Brussel zou gaan zou dit wel politieke gevolgen kunnen hebben zei kamerlid van Bommel. Nou dank je wel! Stuur hem maar hierheen.  Het zal niet de eerste keer zijn dat een nationaal afdankertje naar Brussel wordt gestuurd, opgeruimd staat netjes denken meerdere landen vaak. Maar als zelfs de eerste vice-president van de Commissie, de als Neerlands trots in de ‘markt’ gezette politicus al een nationaal besmette politicus is, waar zijn we dan met Europa?

Waar blijft het rapport van de Onderzoeksraad voor de veiligheid, ik kijk uit naar de onderste steen!

Tags: , , ,

One response to “Waar blijven steunbetuigers MH17 nu ze nodig zijn?”

  1. Dolf van Wijk says :

    Las net nog een boeiende recente CV van Timmermans: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/10/bassiehof_de_val_van_frans.html

    Like

Geef een reactie

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

