De broodnodige training voor het hopelijk onnodige

ehbo1

Op 15 Maart ging een groepje van uw schippers in het holst van de zondagochtend richting Amsterdam om weer figuurlijk bijgespijkerd te worden over het menselijk lichaam en zijn nukken. Zelfs op een vroege zondag is zo’n mix van Genoseanen, solo-zeezeilers, rondje-Noordzee voorbereiders en Fastnet racers al snel goed voor een levendige babbel. Zeilgekken en avonturiers onder elkaar. Toegegeven, wel met de nodige koffie die gelukkig al klaar stond!

Na zijn gebruikelijke heldere uitleg, doorspekt met wat humor en praktijkvoorvallen en ruim overgoten met een sausje boerenverstand, zette Geert-Jan van Aquaplanning ons al snel aan het werk. Voordat we elkaar ongegeneerd (nou ja sommigen ietwat) symmetrisch mochten betasten op zoek naar virtuele breuken moesten we eerst, na een vruchteloze conversatie, weer leven in een pop zien te pompen. 30-2-30-2 op het ritme van ‘staying alive’, niet meer te vergeten.

Een algemeen advies bij het aantreffen van lichamelijke ellende was steevast eerst 112 te bellen indien mogelijk. Of nog beter, te laten bellen.  Dat konden we niet echt oefenen natuurlijk. Wel jammer want bij een volgende oefening waren er toch verschillende slachtoffers ‘verkeerd verbonden’. Maar gelukkig zag ik bij anderen dan weer een zodanig knelverband dat de hand al binnen een minuut zo paars zag als de krokusjes buiten. En net toen ik dacht dat Geert-Jan een natuurlijke overgang had ingebouwd naar de volgende oefening ‘hand afzetten boven de pols’ mocht het weer los.

Kosten nog moeite worden er in deze RYA cursus gespaard om het echt te doen lijken. Ik leefde me dan ook moeiteloos in en kreeg tijdens de uitleg van shock en slechte bloedsomloop spontaan een bloedneus.

Ook konden we in de praktijk werken met de AED, de ‘automated external defibrillator’. Nou ja, werken. Je drukt de ‘aan-nop’ in en een juffrouw vertelt precies wat je moet doen. Heel vernuftig was hier een oefening ‘niet in paniek raken’ ingebouwd want de tweede zin van de juffrouw was ‘de batterijen zijn bijna leeg’!

Als laatste oefening mocht ik slachtoffer spelen door in een kamer op de grond te gaan liggen, simulerend dat ik mezelf ge-elektrokuteerd had tijdens het klussen. Ook hier kon ik me moeiteloos in inleven. Bovendien had Geert-Jan alweer de nodige entourage voor de enscenering mee. Een slijpmachine, wat draden en… een heuse rookmachine. In een mum was de kamer gevuld met rook en even later hoorde ik op de gang de hulp al aan komen.

Ik speelde ‘dood’ volgens opdracht en verwachtte de gebruikelijke vragen als ‘hallo, hoort u mij’ en zo. Maar ik hoorde enkel ‘Shit, wat is hier gebeurd’? Het volgende moment werd ik stevig aan de enkels gepakt door mijn fors gebouwde buurman van die dag en speerde ik over de keukenvloer richting deur. Nét voor het trapje stopte hij gelukkig en constateerde Geert-Jan: ‘hij reageert niet’. Waarop spontaan staying alive 30-2 ingezet werd, maar gelukkig op een pop.

Kortom, uw Genosea schippers zijn weer klaar voor het vaarseizoen 2015 met een RYA diploma voor 3 jaar op zak. Laat een schade- en brokkenvrij seizoen maar beginnen, ik kijk nu al uit naar Hemelvaart en de Blackwaters!

[Dit is ook gepost op http://www.genosea.nl]

ehbo-app(1)

Tags: , , , ,

Geef een reactie

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

