Fietsers: koers en vaart houden!

Dolf-Pin Mill 2015 -20150517_060500
Ik heb dit jaar alweer de nodige zeezeilmijlen achter de kiezen, velen daarvan als schipperstrainer. Een van de bekende belangrijke praktijk’regels’ die ik vaak moet gebruiken is ‘koers en vaart houden’. Onervaren mensen hebben op zee de neiging om af te remmen en hun koers te veranderen bij het naderen van een groot schip. Nagenoeg iedereen doet dit, het is een natuurlijke reactie. Maar het is veel beter om ‘koers en vaart te houden’ en duidelijk te laten merken wat je van plan bent. Daar kan het andere schip op plannen. Ga ik voor- of achterlangs, moet ik mijn koers verleggen, etc. Als je gaat aarzelen weet hij niet meer wat jij doet en moet zelf ook anders reageren. Dan weet niemand meer wat er gaat gebeuren.  zeilen shipping lane    Click

fiets NL

Vertrouwd fietsbeeld in NL

Op de fiets hier in het Belgische deel waar ik woon zie ik soms eenzelfde fenomeen. Wielrennen is hier heel populair, maar de fiets is geen vervoermiddel. Naar de bakker om de hoek pak je je auto. Als ik op zondagmorgen brood haal ben ik meestal de enige op de fiets. Heel af en toe zie ik nog eens een ander en dat is dan meestal, u raadt het al, een andere Ollander. In Nederland wordt je nagenoeg geboren op de fiets en het andere verkeer is er ook aan gewend. Zij houden koers en vaart en als fietser manoeuvreer je daar behendig tussendoor. Over het algemeen verloopt dat min of meer vanzelf.

fiets B

Een Belgische fietser waagt zich enkel met bescherming op straat

Hier in het heuvelachtige deel van België is fietsen als vervoer heel ongewoon en auto’s schrikken als er een fietser aankomt. Ze remmen en/of wijken uit. Ze houden geen koers en vaart, de natuurlijke reactie. Terwijl ik, toen ik deze morgen overstak er op rekende dat die auto dat wel zou doen en ik er achterlangs kon na even inhouden op de middenberm. Maar dat werkte niet meer toen die auto ging remmen. Dan ga je allebei aarzelen en ‘zwabberen’,  kan ik er voorlangs, gaat hij toch nog rijden? Uiteindelijk op hoop van zegen maar voorlangs en zag de verschrikte blik van de bestuurder, in Nederland ondenkbaar.

Maar het went. Je past automatisch je rijgedrag aan de omstandigheden aan. Toen ik in Zuidlaren woonde en in Groningen werkte nam ik naar mijn werk  de binnendoorweg via Midlaren. Een prachtige landelijke route, maar met veel bochten en dikke bomen vlak naast de weg. In het begin ben je dan voorzichtig en ik werd dan ook regelmatig ingehaald door ‘locals’ die de weg konden dromen. Maar na drie weken merkte ik ineens dat ik niet meer ingehaald werd. Ik kende de weg met alle lastige bochten inmiddels ook en had me automatisch aangepast aan de lokale situatie.

Hetzelfde hier in België in het autoverkeer. Het is hier minder strak geregeld vergeleken met Nederland en in het begin is het even schrikken als je je in het Brusselse verkeer stort. Als je té voorzichtig bent en niets probeert dan kom je in Brussel nergens. De Grieken lijken dat ook goed begrepen te hebben trouwens :).

brussel verkeer  Een groeps-fietstocht in het centrum van Brussel lijkt vanaf de stoep op een kansrijke zelfmoordpoging. Maar je kunt het gerust doen, ik spreek uit ervaring. Een groep fietsers lijkt zodanig eng en vreemd voor automobilisten dat ze onmiddellijk afremmen en gaan aarzelen, de natuurlijke reactie. Dan heb je zelf als fietser meteen ruim baan. Dat geeft wel een kick om zo midden over het normaal razend drukke Place Louise te zoeven met je fietsje! Maar als die automobilisten aarzelen, tja, dan zelf als fietser maar koers en een flinke vaart houden!

Dolf-Pin Mill 2015 -20150515_145003 20150514_130738

 

Dolf-Pin Mill 2015 -20150516_202212 Dolf-Pin Mill 2015 -20150516_202315

Tags: , , ,

One response to “Fietsers: koers en vaart houden!”

  1. Myriam says :

    Het is niet evident fietsen. Toen ik laatst in Amsterdam was, kreeg ik soms de stuipen op het lijf van al die fietsers die van overal tevoorschijn komen, en je schijnbaar zomaar van je sokken zullen rijden, al is dat niet gebeurd.:-)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

