Eetadvies in heerlijk Rome: om de hoek

image

Alweer 11 jaar volg ik de Stockholm Conventie van de Verenigde Naties wat een jaarlijkse reis naar Geneve betekende. Sinds 3 jaar is deze bijeenkomst nu in Rome in het FAO gebouw aan het Circo Massimo. De meetings zijn even taai als altijd maar

de culinaire beleving is er goed op vooruit gegaan. Geneve heeft goede Restaurants maar met Zwitserse precisie zijn die altijd gesloten als je klaar bent van de je late avondbijeenkomst. In Rome kun je dan –ook in Oktober- nog terecht op een terrasje en wordt je verwelkomd met Italiaanse charme, niet met een zuur gezicht dat je zo laat nog durft aankomen.

Voor de eerste keer vroeg ik een collega die nog in Rome woont en vaak vanuit Brussel heen en weer pendelt advies voor Restaurants en zo kwam ik op een paar mooie adressen. Da Franco vlakbij het Piazza Navona waar je moet reserveren en waar om 8 uur ’s avonds als het open gaat al een flinke rij staat. In gebruikelijke Italiaanse paniek serveren ze daar heerlijke maaltijden. Als je op het terras buiten wordt neergezet zit je aan een gammel tafeltje op de kinderkopjes in een smal straatje waar regelmatig auto’s vlak langs je tafeltje manoeuvreren. Maar het gaat altijd goed en is daarom toch een aanrader.

Zo kwamen wij ook terecht in  Roscioli, een voormalige kruidenierswinkel waarvan de stijl behouden is in het huidige Restaurant. Ook alleszins de moeite. Maar het eetadvies dat eigenlijk het meest geschikt is voor Rome is: ‘om de hoek’. Dat overkwam me vorig jaar toen ik laat terug kwam van de meetings en toch nog wat wilde eten; letterlijk om de hoek bleek een Restaurantje dat nog keivol was met louter Italianen. Ik was de enige toerist. Toen ik gisteravond vanuit Brussel tegen tienen eindelijk aankwam bij weer een ander hotel probeerde ik ‘om de hoek’ nog eens. Binnen wandelafstand van 5 minuten waren er 3 lokale Restaurantjes, het werd Donati op steenworp afstand van Termini station.

Vooral Italianen en kleine charmante tafeltjes. Een vriendelijke oude baas in klassieke oberkleding verwelkomt me met warme glimlach, ook al is het inmiddels half 11. Tafeltje voor 1 en hij vertelt in het Italiaans welke specialiteiten er zijn, ik krijg ongeveer 50% door. Wat ik wil drinken. Rode wijn maar, daar heeft hij een mooi klein flesje voor. En een aqua frizzante. Wat grove sneden brood en ik vraag de olio olivo. Samen met wat zout hap ik mezelf Italie binnen met nog een vriendelijk knikje van de ober.
image

Het late uur maakt mijn keuze simpel. Welke pasta is vers gemaakt? Uit zijn opmerkingen en lichaamstaal merk ik dat hij dat zonet al verteld heeft maar geen chagrijn, hij wijst het dit keer aan. Ja, doe de fettucine met funghi maar. Heerlijk al dente en een tongstrelend sausje met paddestoelen, om de herfst in Brussel te gedenken.
image

Ik beheers me en laat de Tiramisu voor wat het is. Moeilijk want ook die zal vermoedelijk huisgemaakt zijn en bovendien maar 5 euro. Een espressootje nog graag en op een idee gebracht door een tafeltje verderop: een limoncello.
image

De fles zonder etiket komt weer tevoorschijn om een heel klein borrelglaasje te vullen, duidelijk huisgemaakt. De limoncello staat later niet op de rekening van slechts 23 euro bij ‘Donati-op-de-hoek’. ‘From me for you’ zegt mijn ober, een vriendelijke hand heel even op mijn schouder. Dat kan hier, warm Italië.

image

Zicht op Rome vanuit mijn 'gevangenis' voor deze week; het FAO gebouw.

image

De arena in het ooit door Mussolini gebouwde kolossale doolhof waar ik als industrie-vertegenwoordiger weer gegrild ga worden:?

Tags: , , , , ,

Geef een reactie

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

