Lang staan op de staande mast route

20170809_014450

‘Mogen we bij jullie aanleggen?’ vragen we aan de schipper van de imposante Moody 54. Zij hebben zojuist aan stuurboord aangelegd aan de kade voor de beroepsvaart net voor de Schiphol bascule brug. De enorme bolders staan ver uit elkaar, maar de Moody lukt het met één lijn om een bolder en een andere extra lange lijn om een ‘toevallige’ boom. ‘Ja, je kunt daar aanleggen maar je mag ook hier komen liggen, zeker als je nog een kratje bier aan boord hebt’. Na het gebruikelijke touw-handwerk liggen we al snel met 4 lijnen vast.

IMG_0063

‘Waar komen jullie vandaan?’ vraag ik voor een gebruikelijke watersport-babbel. ‘Van de Azoren’ luidt het verrassende antwoord, even wat anders dan ons ‘Monnickendam’. De Moody kwam ‘s avonds rond een uur of 10 door de Westerkeersluis brug om zich bij de afgemeerde jachten voor het spontane nachtelijke konvooi te voegen. ‘Dan zullen jullie al wel lang onderweg zijn?’. ‘9 dagen van de Azoren naar Plymouth en daarna 3 dagen van Plymouth tot hier’ is ‘t antwoord, terwijl dankbaar de 2 biertjes die wij nog hadden in ontvangst worden genomen. ‘Dank, we stonden helemaal droog’.

Het blijkt om een ‘delivery’ te gaan voor een welgestelde eigenaar die de boot ergens aan de Westeinder plassen afgeleverd wil hebben. Na een laatste blik op de fraaie middenkuip van dit splinternieuw ogende jacht gaan we nog even plat. De doortocht was vlot, het is bijna half 3 in de nacht en de Schipholbrug opent pas om 5 uur. Nog twee kostbare uurtjes plat dus. ‘Klop even aan als je bij ons nog niets ziet straks?’.’ Doen we, welterusten’. Typisch ‘staande mast’ tafereel in het donker, absurd maar mooi om mee te maken inclusief oprecht groepsgevoel, iedereen is bereid elkaar te helpen, zo voel je.

IMG_0069

In bed spoken de gebeurtenissen van de afgelopen uren én van de vorige dag nog even door mijn hoofd. Tussen 23 uur en half twaalf zou er een oproep komen, net als de avond daar voor, maar de brugwachters zijn volkomen afhankelijk van de spoorwegen. Ergens tussen 11 uur en half 3 ’s nachts zal de brug open gaan, maar de exacte tijd  verschilt elke avond.

Het is nu bijna kwart voor twaalf en we hebben nog niets gehoord. Ik check de marifoon nog even. Goede kanaal? Volume hoog genoeg? Om kwart voor twaalf schalt het door de kajuit, versterkt door de andere boten die rondom ons liggen. ‘Mededeling voor de staande mast boten richting Nieuwe Meer. Het ziet er naar uit dat de brugopening om 5 over twaalf zal zijn. U wordt verzocht tijdig voor de brug te komen liggen want we zullen maar een korte openingstijd hebben’. Oei, dat is al heel snel, vlug alles in orde brengen voor de nachtelijke tocht.

IMG_0065

De vorige nacht was het kwart voor 1 en kwam de mededeling om kwart over 11. Dat is nog ruim een uurtje pitten dachten we toen, dus direct te kooi. Maar een half uurtje later kwam kanaal 69 weer: ‘Ik heb een droevige mededeling voor de staande mast route richting Nieuwe Meer, er is een stremming (een fout van de NS zoals later zou blijken) waardoor de Noord-Zuid route vannacht niet kan doorgaan. U kunt via Haarlem varen of tot morgen blijven liggen, aan u de keuze. Klik’. We kiezen voor ‘blijven liggen’, niet leuk maar een dagje Amsterdam, ach, het kon erger. Een bezoek aan het Rembrandt huis en ‘s avonds zoon Niels op bezoek maakt er alsnog een mooie vakantiedag van.

IMG_0066

Hefbrug de Gouwsluis, standaard tot 12 meter geopend maar op verzoek tot 24 meter

Om 4 over twaalf dendert er een trein over de brug en onmiddellijk daarna springen de lichten op rood-groen. Eén minuut later gaat de imposante brug open en tuft het konvooi-voor-één-nacht zich er door. Direct na de spoorbrug is er een tweede brug die ook al open staat. De brug daarna is ‘enkel rood’, dus dat betekent ‘sur placen’. Gelukkig wordt de stevige wind Bf4 sterk gedempt door de bebouwing dus alles blijft bestuurbaar. Al snel wordt het ‘rood-groen’ nadat de brugwachter met zijn fietsje is komen aansnellen. Na het passeren van de laatste boot kan hij de brug sluiten, snel op de fiets springen en op naar de volgende. Zo ging het 20 jaar terug al en kennelijk nu nog steeds. Soms worden er twee bruggen vanuit één huisje bediend. Soepel baant het konvooi van 10 boten zich rustig tuffend een weg door nachtelijk Amsterdam. Het Amsterdamse eindpunt is bij de Nieuwe Meer sluizen. Daarna steek je nog het Nieuwe Meer over langs de verlichte rode tonnen, nog een stukje vaart tot aan de Schiphol bruggen. Daar is het ‘dubbel rood’ en stokt het konvooi een tijdje.

IMG_0067

Deze kunnen we onderdoor, de containervaart op de Gouwe ook (die mag eerst :))

Even voor 5 springen de lichten op rood-groen, en strak om 5 uur kunnen we passeren. Keurig geregeld allemaal. Allengs wordt het licht en ontvouwt zich steeds helderder het mooie zeer ‘Hollandse’ cultuur-landschap met veel meer water dan land. De vaart leidt door de voormalige veengebieden van de Westeinder plassen, Prachtige huizen met tuinen grenzen aan het water. Een eigen steigertje met een bootje, een droom voor veel watersporters, is hier meer regel dan uitzondering. Ook hebben sommigen zeer smaakvolle terrassen aan de waterkant gebouwd met overdekte club-lounges of luie stoelen. Ik zie zelfs heuse palmbomen die een exotische sfeer creëren.

20170809_123328_001

Op de Oude IJssel – de van Brienenoordbrug bij Rotterdam, bekend van de files- is al te zien

Na de Westeinder steken we de Braasemermeer over en daarna volgen de Gouwe met de spoorbrug bij Gouda, die over gaat in de Hollandse IJssel. De tel van de bruggen zijn we in Amsterdam al kwijt geraakt maar het zijn er meer dan 20 en je passeert 3 sluizen. Op de Nieuwe Maas zijn we ineens weer op groter water. We voelen de stroom tegen vanwege het tij en de wind en onze kruissnelheid loopt terug van 6 knopen naar iets onder de 5.

Ook op de Noord is de tegenstroom nog merkbaar, maar na het passeren van de spoorbrug in Dordrecht die elke 2 uur opent wordt het minder. En dan zijn we weer ‘vrij’: geen bruggen en sluizen meer tussen ons en het vrije zeilwater, in dit geval het Hollands Diep.

De vemoeidheid van een gemiste nacht en het lange staan achter het stuur wordt inmiddels voelbaar, maar het is een mooie ervaring. Midden in de nacht door hartje Amsterdam en daarna door het groene hart om Nederland van zijn mooie kant te leren kennen, vanaf het water. Met een mooie afsluiting van een lange nacht/dag-tocht op het Hollands Diep: we zeilen weer!

20170809_165103

Het Hollands Diep: eindelijk weer onder zeil!


20170809_165211

Nog een kleine 6 mijl naar Willemstad

20170809_165011

Advertenties

Tags: ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

The Risk-Monger

Let's examine hard decisions!

TV Olen

U hoeft dit niet te lezen.

eunmask

WE REVEAL WHAT THE EU AND THE MEDIA TRY TO CONCEAL

JunkScience.com

All the junk that’s fit to debunk.

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT

“We do not believe any group of men adequate enough or wise enough to operate without scrutiny or without criticism. We know that the only way to avoid error is to detect it, that the only way to detect it is to be free to inquire. We know that in secrecy error undetected will flourish and subvert”. - J Robert Oppenheimer.

straffe madammen

maakt vrouwen zichtbaar in de media, op congrespodia en in bedrijven

Climate of Sophistry

Climate science is sophistry...i.e., BS.

%d bloggers liken dit: